AH Dijkstra uit Bunde aan het woord:

Je hebt samengewerkt met één van de initiatiefnemers van Franchiseonline: Peter Peels. Wat was hier de aanleiding voor?

Anke: “Wij hebben in het afgelopen jaar de supermarkt overgenomen van onze vader. Mijn vader had een succesvolle supermarkt waarbij de aansturing en processen veelal in zijn hoofd zaten maar niet op papier stonden. Wij vonden het bij de overname belangrijk om inzichtelijk te hebben wie welke rol en taken op zich neemt en hoe de processen lopen óf verbeterd konden worden. Peter Peels heeft ons hierin perfect begeleid. Ieder acteert nu vanuit z’n eigen kracht.”

“Peter kent onze familie al jaren en zodoende schakelde het bij dit overnameproces heel gemakkelijk. Daarbij kwam het nieuwe besturingsmodel van AH om de hoek kijken. We hebben met Peter alle taken en processen goed in kaart gebracht en gekeken hoe we alle medewerkers beter kunnen laten functioneren en wat daarvoor nodig was. Hierbij is ook altijd het uitgangspunt van Peter geweest om ervoor te zorgen dat de medewerkers groeien.”

“We hebben zoveel meer rust gekregen doordat alle processen en taken nu inzichtelijk zijn en professioneel worden uitgevoerd. Ons managementteam is gewijzigd en klaar voor de toekomst. Door de begeleiding van Peter zitten de medewerkers in hun kracht. Peter ziet als buitenstaander vanuit zijn ervaring en het bezoeken van andere supermarkten meer van de winkelvloer en het functioneren van de medewerkers, dan je als ondernemer ziet. Een kritische noot in je bedrijfsvoering helpt je om goed op de toekomst te zijn voorbereid.”

Zie je concrete resultaten of veranderingen in jullie winkel terug die al zichtbaar zijn?

Anke: “Jazeker! Peter heeft een winkelscan en een processcan verricht waardoor we een veel en veel betere winkelperformance neerzetten. Daarnaast heeft Peter samen met ons kritisch gekeken naar de loonkosten. Inmiddels zijn we met minimaal 0,5% in loonkosten gedaald. Dat is super en we zijn er nog niet! De medewerkers zijn beter toegerust in hun functie; weten wat ze moeten doen en hebben plezier in hun werk. Dat maakt het runnen van je winkel wel zoveel leuker met elkaar!

Peter is tot in detail gedoken in onze processen om het beste naar boven te halen. Hij coacht managers om de beste te zijn van hun afdeling. De neuzen staan dezelfde kant op en zwakke plekken zijn zichtbaar geworden. De winkel is van een 7 naar een 8,5 gegaan en dat met minder loonkosten!”

Merk je dat het prettig samenwerken is met een supermarktspecialist

Anke: “Ja absoluut! Peter, en ik weet zeker dat alle mannen van Franchiseonline dat hebben, spreken dezelfde taal en kennen alle facetten van het ondernemerschap in de supermarktbranche. Heel concreet: Peter komt de supermarkt binnen, observeert hoe de winkel eruit ziet, hoe de medewerkers bezig zijn en helpt ons om als ondernemers verder te komen. Hij gaat diep op de materie in vanuit kennis en ervaring. Dat maakt het samenwerken zoveel makkelijker!”

Je hebt vast gehoord van het nieuwe initiatief Franchiseonline. Ga jij ook deelnemen met jullie Albert Heijn en waarom:

Anke: “Ik ben hier erg blij mee. Als je als ondernemer hoort dat er een platform is dat kostenbesparingen kan bieden en specifieke aanbiedingen heeft die jouw winkel onderscheidend maken, gaan je oren klapperen. Dat wil je ook!”

Hoe zie je als ondernemer 2021

Anke: “Dit jaar is wederom lastig in te schatten. Het is natuurlijk dé vraag wat corona gaat doen en hoe lang we er nog mee belast zijn. Mijn broer en ik gaan ervoor om de ingezette koers dit jaar te blijven doorzetten. Samen willen we blijven werken aan een gezonde groei van het rendement en blijven genieten van het ondernemerschap; in goede gezondheid.”