AH Dijkstra uit Bunde aan het woord:

Jullie werken samen met één van de initiatiefnemers van Franchiseonline: Fred Kriekaard. Wat was hier de aanleiding voor?

Rene: “Fred kwam al over de vloer toen ik nog geen ondernemer was in deze winkel. Ik heb hier eerst gewerkt als bedrijfsleider. Toen ik de Albert Heijn overnam, kom je erachter dat je in een andere rol zit. Je bent ondernemer en hoe doe je dat goed. Fred is ons gaan coachen om te groeien in de rol van ondernemers.” Trudy: “Ik heb een achtergrond in de kinderopvang dus voor mij was het helemaal schakelen. Je hebt dan gewoon begeleiding nodig hoe je omgaat met het ondernemerschap, processen, leiding geven aan je team etc. Fred heeft ons daar enorm goed in geholpen.”

Rene en Trudy: “Fred heeft onze medewerkers ook volop getraind en gecoacht. We hebben met elkaar gekeken hoe de processen efficiënter konden verlopen en de winkel professioneler werd. En

heel belangrijk, hoe wij daar als ondernemers in moesten acteren en onze rol pakken. Wij willen de beste supermarkt in de buurt zijn en Fred helpt ons mee dit waar te maken.”

Jullie zijn al goed op weg met de invoering van het nieuwe besturingsmodel. Hoe is dat proces verlopen:

Rene en Trudy: “Wij zijn vanaf maart 2020 hiermee bezig. We zijn, samen met Fred, gestart met het in kaart brengen van de benodigde stappen. We hebben gekeken naar de functieprofielen en hoe dat matcht met onze medewerkers. Ook hebben we per medewerker gekeken wat er nodig was voor persoonlijke ontwikkeling en hoe Fred de medewerkers kon coachen. Wij zijn in week 49 2020 van start gegaan met het nieuwe model. Alle medewerkers hebben opnieuw moeten solliciteren. Als ondernemers hebben we samen met Fred de medewerkers ingedeeld in hun nieuwe rol en merken we gewoon dat de medewerkers veel enthousiaster zijn en er veel meer werkplezier is. Natuurlijk zijn er ook medewerkers die hun ‘oude’ taken wel prima vonden, maar ook die medewerkers hebben we nieuwe taken erbij gegeven om zo met elkaar een gezond team te zijn waarin werkplezier en enthousiasme voor de klant centraal staat.”

“Fred heeft ons geweldig door dit proces heen geholpen: van procesbewaker, coach, tot afstemming van de juiste communicatie met de medewerkers…dat verliep super! Fred is echt een specialist die zijn vak verstaat en niet loslaat voordat het goed is. We hebben grote slagen kunnen maken in efficiency en het team is klaargestoomd naar hun nieuwe rol. Wij hebben als ondernemers gemerkt hoe fijn het is als een specialist je vragen stelt die je aan het nadenken zetten: wat doe je nu eigenlijk en vooral waarom en hóe kunnen we met elkaar de winkel beter aansturen. Door het stellen van vragen ga je zelf al anders nadenken en zitten we als ondernemers in een leerproces waarin we telkens merken er sterker uit te komen.” 

Merk je dat het prettig samenwerken is met een supermarktspecialist

Rene en Trudy: “Ja enorm! Je spreekt dezelfde taal en alle begrippen en afkortingen zijn bekend. We hebben allebei ‘blauw bloed’ en dat maakt echt het verschil.”

Jullie worden ook begeleid bij de verbouwing en uitbreiding van jullie winkel. Hoe ervaren jullie dat:

“Fred is voor ons de regisseur en coach. Fred helpt ons in het nemen van de juiste beslissingen in diverse fases. Zo kunnen we ons per onderdeel goed focussen wat op dat moment nodig is. Stap voor stap kom je dan dichter bij het juiste beslismoment. Eigenlijk wordt de route bepaald en wordt er gezorgd dat we geen afslagen missen of juist de route omgooien als de situatie daarom vraagt. Natuurlijk schakelen we ook andere specialisten in, maar wij weten dat we in alles terug kunnen vallen op Fred. Komt hij er niet uit dan weet hij wel iemand uit zijn netwerk in te schakelen. En, omdat Fred zoveel Albert Heijn kennis heeft kan hij ook kritisch meekijken naar bijvoorbeeld de tekening. Dat geeft je als ondernemer zoveel rust dat je weet er met elkaar het beste uit te halen.”

Jullie hebben vast gehoord van het nieuwe initiatief Franchiseonline. Ook iets voor jullie en andere Albert Heijn ondernemers?

Rene en Trudy: “Ja, dit kan zeker van toegevoegde waarde zijn. Het is met name heel belangrijk dat je onderscheidend kunt zijn in je marktgebied met producten die Albert Heijn juist niet levert. Dan krijg je echt een toevoeging op je huidige winkelbeeld. En het is daarnaast heel fijn dat je eigenlijk alle expertises onder één dak hebt bij Franchiseonline. Fred en zijn partners weten te schakelen zodat je er als ondernemers alleen maar beter van wordt.”

Wat zou je andere ondernemers mee willen geven:

Rene: “Door gebruik te maken van experts helpt het je tot nadenken en creatief te zijn in je ondernemerschap. Investeer in jezelf want dat verdien je terug doordat je groeit in ondernemerschap en je veel beter kunt focussen op wat echt noodzakelijk is.”

Hoe zien jullie 2021 in supermarktland:

Rene en Trudy: “2021 is nog steeds grotendeels een jaar in coronasfeer. Het is zaak dat we dit jaar focussen op het vasthouden van de extra omzet die er door corona is gekomen en ook de mogelijkheden die deze crisis biedt. Wij willen graag onze klanten blijven verrassen. We moeten alert blijven op de kosten omdat je uiteindelijk in 2022 pas echt kunt zeggen wat het effect van corona op het supermarktlandschap is. Maar we zien duidelijke een toename van het aantal klanten in onze winkel en dat moet je als ondernemer vast weten te houden.”