Aan het woord: Frank Scheepers, ondernemer Albert Heijn Hulsberg en Grevenbicht (Scheepers Retail Groep)
Je werkt samen met één van de initiatiefnemers van Franchiseonline: Peter Peels?
Frank: “Vanaf 2010 was Peter Operationeel Manager van de winkelgroep Albert Heijn in Limburg. Zo hebben wij elkaar leren kennen. Vanaf het moment dat Peter voor zichzelf begonnen als Retail consultant is, na zijn vertrek bij Albert Heijn, heb ik hem geholpen tijdens de opstartfase van zijn bedrijf en kon hij zo ook voor mij veel betekenen. Deze samenwerking resulteert nu in het feit dat Peter een gedeelte van zijn werkweek als Manager Retail werkzaam is. Peter blinkt uit in zijn supermarktkennis. Hij is eerlijk, transparant en direct en dat werkt voor mij heel prettig.”
Welke concrete resultaten heeft de samenwerking met Peter jou opgeleverd in de winkel?
Frank: “We zijn begonnen met het maken van een winkelscan per supermarkt. Peter kan dit uitstekend. Hij heeft voor beide winkels bewust op de vrijdagavond en de zaterdagmorgen de scans uitgevoerd. Dan is je winkel op z’n kwetsbaarst en dat bleek ook wel aan het aantal foto’s dat Peter had gemaakt (ongeveer 50 stuks). Dat spreekt ook gelijk veel meer tot de verbeelding van je medewerkers als je het tastbaar kunt maken. Peter geeft daar gelijk het verbeteradvies bij en dat heeft ons veel gebracht. Er ontstaat bedrijfsblindheid en Peter is iemand die je winkel écht ziet door de ogen van de klant en gelijk de verbeterkansen pakt en ook blijft volgen of het verbeterpotentieel gerealiseerd wordt.
Daarnaast wilde ik mijn managementteam beter laten functioneren. Peter heeft hier een grote rol in gespeeld. In één van de winkels is een heel nieuw management neergezet. Deze mensen zijn ook door Peter begeleid. Wat Peter vooral bij het management heeft bijgebracht zijn 3 kernwoorden: verantwoordelijkheid, discipline en controle.
Daarnaast zijn wij samen op zoek gegaan naar de Missie en Visie van Scheepers Retail Groep (onze winkels gaan meer dan 100 jaar terug in de tijd) wat resulteerde in onze Klantbeloften en Cultuurwaarden. Samen zetten we nu de stap om deze te laten landen tussen de oren van al onze medewerkers. Bij onze Albert Heijn winkels beloven we onze klanten dat ‘alles klopt’ en daar horen de cultuurwaarden bij die we nu uitgewerkt hebben: Samen winnen, Verantwoordelijk voelen, Elkaar waarderen en Plezier hebben in ons werk.
Peter begeleidt dit proces van management tot medewerkersniveau om ervoor te zorgen dat we als geheel nog beter onze klanten bedienen en uiteindelijk het rendement van de winkels weten te verbeteren. Door de coronacrisis is onze omzet gemiddeld met 20% gestegen. Dat wil je toch vasthouden met elkaar?!
Met Peter heb ik ook kritisch gekeken naar alle bedrijfsprocessen. Waar kan er nog meer rendement gerealiseerd worden. Als voorbeeld wil ik R&R Workforce Management noemen. Je kunt ervoor kiezen dit pakket uitsluitend te gebruiken als medewerkersplanning tool maar dan laat je een serieuze kans liggen. Wij hebben structureel onze loonkosten met bijna 1% kunnen verminderen door meer grip te hebben tussen de omzetverwachting en het inzetten van het aantal medewerkersuren.”
Wat is voor jou als ondernemer belangrijk:
Frank: “Ik wil altijd winnen! Die mentaliteit heb ik altijd gehad. Of ik nu ondernemer in de supermarkt ben of aan het voetballen ben, ik wil de beste zijn. Daar heb je ook een goede trainer bij nodig en die heb ik in Peter. Dat geeft mij ook rust dat ik kan focussen op de toekomst waarbij het mijn ambitie is om verder te kunnen groeien. Bij die toekomstvisie en de juiste aansturing van meerdere winkels helpt Peter mij om dat goed in te vullen. Hierbij kijken wij ook altijd welk potentieel er binnen je medewerkers is om hen te laten doorgroeien. Het grote voordeel daarbij is dat een medewerker al doordrongen is van jouw werkwijze en je cultuurwaarden.
Als ondernemer heeft het optimaliseren van de winkels en de ondersteuning van Peter mij heel veel rust gegeven. Ik kan me bezighouden met de toekomst. Daar waar ik in het verleden altijd het gevoel had achter de feiten aan te lopen, heb ik nu het gevoel vooruit te komen. Dat scheelt enorm! “
Je hebt vast gehoord van het nieuwe initiatief Franchiseonline. Ook iets voor andere Albert Heijn ondernemers?
Frank: “Jazeker, ik vind dit ook goed; zeker nu de Albert Heijn Franchise Vereniging dit initiatief ook omarmt! We moeten als Albert Heijn collectief samen nog meer kunnen bereiken en zo kunnen we onze krachten bundelen en juist door onderscheidend te zijn in ons assortiment, de klanten aan ons weten te binden.
Ik richt mij ook tot lokale producten. Hiervoor heb ik een apart label ontwikkeld: Limburgs lekkerste, met ‘leefde veur de streek’. (met liefde voor de streek). Ik wil hier een paar leveranciers bij aan laten sluiten die echt topkwaliteit kunnen leveren in lokale producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Limburgse vlaaien, eieren, Limburgse wijnen. Door er een apart logo voor te ontwikkelen weten klanten dat het echt om lokale producten gaat. Dat loopt super! Je moet altijd als ondernemer kritisch naar je winkel en assortiment blijven kijken waarom de klant bij jouw winkel de boodschappen doet. Wees daarom onderscheidend en zorg dat je processen excellent voor elkaar zijn!”