Social Hero, je eigen social mediamanager in de winkel.
De concrete voordelen van een eigen Sociale Hero werden al snel duidelijk voor de Albert Heijn in Klundert. De nieuwe werkwijze zorgt voor veel extra bereik op social media, én voor enthousiasme en beleving intern.
“Ik denk dat we door corona voor het eerst in tijden weer heel duidelijk de kracht van social media hebben gezien. Het bracht mensen dichter bij elkaar, ook al zaten ze alleen thuis. De verhalen waren vaak hartverwarmend en er ontstonden prachtige initiatieven om elkaar te helpen. Wij, als Albert Heijn Klundert, hebben ook de behoefte om dichterbij onze klanten te komen. Zeker nu, omdat er meer online besteld wordt en de mensen minder lang in de winkel verblijven. Social media is dan natuurlijk voor de hand-liggend medium, maar we hadden wel de uitdaging om creatiever te zijn met authentieke boodschappen. Daarnaast wil je ook het juiste sentiment uitstralen dat past bij onze winkel.” Aldus Patrick Nouwen, supermarkt manager bij AH in Klundert.
Wij zijn een samenwerking aangegaan met Monkeys & Bananas, een marketingbureau. Zij leiden één van je medewerkers op tot Social Hero. Je privé social mediamanager, en begeleiden hem of haar vervolgens wekelijks. Dat heeft onwijs veel bijgedragen aan onze social media strategie.
Wil je meer lezen over de aanpak van Monkeys & Bananas bij Albert Heijn in Klundert? Klik dan hier om het volledige artikel te lezen op de website
Social Hero’s in de supermarkt.
Zou jij ook het liefst een eigen social media manager in je supermarkt willen hebben? Die gewoon in je winkel rondloopt, precies weet wat er speelt en alle leuke, bijzondere en speciale momenten deelt met jouw klanten?
In ieder supermarkt is een medewerker te vinden met een voorliefde voor social media geeft Alain de Schutter aan, eigenaar van Monkeys & Bananas. “Hij of zij hoeft geen marketing strateeg te zijn. Het belangrijkste is dat zij het leuk vinden om bezig te zijn met social media. Foto’s maken, berichten plaatsen en hashtags gebruiken, noem maar op. Vaak zijn er daarvan zelfs meerdere te vinden in één supermarkt. Zo’n enthousiasteling leiden wij op tot Social Hero. Door een op maat gemaakte training en de juiste begeleiding zorgen wij er samen met hen voor dat het bereik op social media groeit.”
Social Media is natuurlijk hét kanaal om de bezoekers van je winkel dagelijks te bereiken, en wordt vaak gezien als reclame kanaal. “Als we onze aanbiedingen en acties tonen, dan verkopen we vast meer producten.” Uit onderzoek blijkt dat mensen juist de ‘kijkjes achter de schermen’, of de bekende gezichten van de supermarkt in jouw buurt, echt leuk vinden om te zien op social media. Authenticiteit scoort dus. Samen met de Social Hero proberen we social media veel meer in te zetten als communicatiekanaal. We delen een stukje sfeer en beleving uit de winkel op Facebook en Instagram.
Deze nieuwe werkwijze is een vanuit veel perspectieven een verbetering. We horen van de filiaalmanager vaak dat er veel enthousiaster omgegaan wordt met social media. “Het gaat écht leven in de winkel”, geven zij dan aan. Daarnaast is het voor onze projectmanagers ook veel leuker om iemand op te leiden en de social media activiteiten met hem/haar écht naar een hoger level te tillen. Win-win!
Eén van de voordelen is dat we véél makkelijker aan leuke foto’s en video’s komen geeft Farah, Projectmanager bij Monkeys & Bananas aan. Bij het oude model, waarbij we een aantal medewerkers vroegen om dit aan te leveren, was dit voor hen vaak een blok aan het been. Er moést dan nog even snel een foto gemaakt worden van een bepaald moment.. Nu zie je dat de Social Hero zelf met ideeën komt, vanwege de intrinsieke motivatie. Op die manier zien we gewoon dat berichten ook veel beter scoren, wat weer een positieve werking heeft op het enthousiasme van de Social Hero.
Ook aan Lotte is te zien dat zij deze innovatieve constructie een succes vindt. “Ik vind het leuk om te leren, en te zien dat het succes groeit. Daarnaast sluit het aan op de studie die ik op dit moment volg, en dat is natuurlijk ook erg handig”. Op de vraag of Lotte als Social Hero dan ook een cape mag dragen in de winkel moet ze lachen. “Een Social Hero heeft niet zoveel aan een cape hoor. Die mag superman zelf houden. Ik heb meer aan een smartphone met een Instagram en Facebook account”.